FANDOM

Gambaran Penjahat

Adakah saya bukan Thanos?! Adakah saya tidak memakan wanita yang melahirkan saya, yang memaksa saya ke dalam neraka ini memanggil kehidupan? Bukankah bangun dari kelopakku yang berlalu dengan darah musuh-musuhku dan sekutu?! Kematian adalah dengan saya setiap saat sepanjang hari!
~ Thanos

Thanos, juga dikenali sebagai "Mad Titan", adalah salah satu yang paling kuat, gila dan jahat dari semua penjahat Marvel Comics.

Dia dicipta oleh Jim Starlin dan Mike Friedrich, yang memulakannya pada tahun 1973 dalam isu Iron Man dan terus mengganas seluruh alam Marvel dan melampaui era moden. Populariti beliau sebagai super penjahat dilihat dalam keupayaannya untuk memegang kehadiran yang besar dalam komik Marvel arus perdana dan siri sendiri sementara juga dilihat dalam pelbagai produk yang banyak dari permainan video hingga mainan dan kartun (walaupun alam semangatnya beberapa kartun, atas alasan yang jelas).

Pelanggaran Thanos telah membawanya ke beberapa wira pahlawan Marvel seperti Iron Man, Spider-Man, dan Silver Surfer. Bagaimanapun, Thanos terkenal sebagai musuh utama Avengers dan penyerang Guardians of the Galaxy.

Dia adalah seorang pejuang alien yang sangat kejam dan kuat yang dilahirkan pada bulan Zuhal, Titan, yang dilahirkan pada bangsa demi-dewa yang dikenali sebagai "Eternal". Sebagai yang paling kuat dari mereka semua dan muncul sebagai binatang yang mengancam dan besar, Thanos jatuh cinta dengan perwujudan wanita hidup kematian dan bersedia untuk memusnahkan semua kewujudan untuk memenangi cintanya, tidak kira seberapa kuat dia mesti menjadi atau siapa yang berani untuk menghentikannya.

Dia khususnya antagonis utama dalam alur cerita The Infinity Gauntlet, Thanos: The Final Threat, The Thanos Imperative dan Infinity.

Asal

Sejarah

Kemunculan dalam media lain

Marvel Cinematic Universe

Marvel vs Capcom Infinite

Lego Marvel Superheroes

Super Hero Squad Show

Kuasa dan Kebolehan

Petikan

Bahagian 1

Bahagian 2

Trivia

Lihat Juga

Navigasi